Уволняван шеф на БДЖ спряган за министър на транспорта

0

Вече всичко е възможно в държавата на абсурдите – дори два пъти изритват след корупционни скандали чиновник да бъде предложен и пробутан за министър на транспорта и съобщенията, където да оперира в полза на „наши хора” с европейските милиарди, предупреди запознат със задкулисните договорки информатор на Narod.bg.

Дали такъв е случаят с възможното вадене от калта на компрометирания и два пъти уволняван Любен Нанов, нека каже прокуратурата.

Факт е, обаче, че досегашният шеф на Изпълнителна агенция „Железопътна администрация” (ИАЖА) е изритан за пореден път от управленски пост вчера – петък, 16 август. Оказа се, че пробитият чиновник е бил на „събеседване“ с евентуалния служебен премиер Горица Кожарева още същия ден, в който бе изритан от ИАЖА.

Припомняме, че през декември 2021 г. тогавашният министър на транспорта Николай Събев освободи от длъжност , т.е., уволни, Любен Нанов, който към оня момент бе пък управител на друга важна структура в железниците – „БДЖ – Пътнически преводи“. Очевидно удобен някому, затова е все на челни позиции, смята информаторът на Narod.bg.

Причината за уволнението? Зверска корупция…

През зимата на 2021-а прокуратурата започна проверка в „Българските държавни железници” по сигнала, внесен от предходния служебен министър на транспорта Христо Алексиев. Тогава прокурори и следователи нахлуха в централата на железниците, откъдето иззеха документи. Действията на разследващите бяха по образувано на досъдебно производство за съзнателно сключване на неизгодна сделка, от която е произлязла значителна вреда за предприятието.

Далаверата, в която бе замесено името на Любен Нанов, започна да се разплита след одитен доклад от октомври 2021-а, свързан с обществена поръчка за петгодишна техническа поддръжка на дизелови мотрисни влакове, собственост на „БДЖ-Пътнически превози“ ЕООД.

Мотрисите са закупени през 2005 година. Предмет на разследване са както обстоятелствата, свързани с подготовката на обществената поръчка, така и със сключването и изпълнението на договора за ремонт с фирмата изпълнител през 2019 г.

Трябваше да се установи дали срещу извършените по договора плащания е имало реални дейности от изпълнителя, както и дали фирмата-изпълнител е имала ресурса да извършва възложените ремонтни дейности. Прогнозната стойност за петгодишен период на действие на договора бе 137 001 704,46 лв. без ДДС.

От Софийската градска прокуратура тогава обясниха, че има обосновани съмнения, че вместо описаните в договора за ремонт мотриси, са ремонтирани други влакове. Затова прокуратурата ще провери и дали са изрядни всички плащания, както и дали по предоставените и платени фактури има извършени дейности, съобщи тогава заместник-градският прокурор Иво Илиев. В одитния доклад се съдържат твърдения за редица нарушения при подготовката, сключването и изпълнението на договора. Затова и тогавашният транспортен министър Христо Алексиев сезира държавното обвинение, а Николай Събев, който го наследи на поста, освободи от длъжност управителя на „БДЖ – Пътнически преводи“ Любен Нанов.

Скандалът добива нови измерения с уточнението, че в обръча от обвързаности влезе името на шефа на охранителната фирма „Клуб 777” Валери Димитров, който да ремонтира старите вагони на завишени цени. Името на Валери Димитров се появява и около фалиралата „Кристалбанк”.

Тогавашният зам.-министър на транспорта Григорий Григоров се оказа приятел на Валери Димитров от години. Григоров дори работил на трудов договор във фирма, собственост на Димитров.

Така стигаме дотам, че Григорий Григоров, по онова време шеф на БДЖ, сключва договор с Валери Димитров  на стойност над 30 млн. милиона лева с ДДС за ремонт на 15 вагона, което означава, че стойността за ремонт само на един с ДДС излиза на 2 милиона лева.

Вагоните са произведени в средата на 80-те в същия завод в Дряново, когато той е бил държавна собственост.

Колосалната далавера претърпя развитие в началото на 2023-а, когато министърът на транспорта Георги Гвоздейков обеща пред парламентарната комисия по транспорт, че държавата ще търси правата си заради неизпълнени задължения от страна на дряновското „Вагонен завод – Интерком“ АД на Валери Димитров по договор с „БДЖ – Пътнически превози“ ЕООД за модернизация на 15 пътнически вагона. Договорът е удължаван няколко пъти, направени са и авансови плащания за над 9 милиона лева.

Зад всички тези криминални схеми за стотици милиони прозира едно име – Любен Нанов, който е винаги на високи постове в ощавеното БДЖ. Ред е на правоохранителните органи да се заемат с престъпните му безобразия, завърши информаторът на Narod.bg.

Прегледана: 73990

Оставете отговор

Вашият електронен адрес няма да бъде публикуван.

Този уебсайт използва бисквитки за да подобри вашето пребиваване на него. Приемам Научете повече