Шведска писателка хвърли бомба: Мъжете забавят прогреса

0

Отнема десетилетия за много изобретения да се наложат, защото се смятат за „женска работа“, казва Катрин Марсал. Според шведската авторка трябва да започнем да прилагаме равенството на практика

Електрическият автомобил, компютърът. Трудно е да си представим, че тези и други полезни изобретения не са придобили популярност и не са се наложили веднага, защото по някакъв начин изобретяването им е било свързано с жени или веднага са били поставени в категорията „женски неща“.

Парадоксално, но факт, казва шведската писателка Катрин Марсал. В най-новия си бестселър „Майката на изобретенията. Как мъжкият свят игнорира полезните идеи“ тя представя „женската“ страна на прогреса, като предлага преосмисляне на съществуващия световен ред.

Така колелото, изобретено преди хиляди години, според учените е истински „квантов скок“ в развитието на нашата цивилизация. Става по-лесно, бързо и ефективно не само да се придвижваш, но и да пренасяш стоки, да строиш, да развиваш наука. Въпреки това човечеството се нуждае от още няколко хилядолетия, преди да се появят моторизираните „карети“ – автомобили, автобуси и кораби – и „вагони“ – камиони – а количката за пазаруване (1937 г.) и пътническите куфари (1972 г.) едва наскоро се „качват на колела“. Но защо ни отнема толкова много време да стигнем дотам?

Ето няколко ярки примера:

От електрически двигател до куфар на колела

Изобретеният преди 120 години електромотор има голямо бъдеще, но… новото изобретение, обещаващо да се движи „без шум и дим“, е твърде елегантно и лесно за управление. Ето защо не успява да спечели сърцата на мъжете, които решават, че електромобилът е просто моторизирана количка, просто „диван на колела“, обяснява Катрин Марсал в книгата си.

Истинските мъже смятат за по-подходящи автомобили, които могат да се запалят само с много усилия, пише авторката.

Любопитно е, че бензиновият двигател е изпробван за първи път от жена през 1888 г. – Берта Бенц е първата жена, която шофира автомобила на съпруга си тайно, вземайки синовете си със себе си за 100-километрово пътуване из Шварцвалд.

Всички опити електрическите автомобили да изглеждат повече или по-малко „мъжки“ са обречени на неуспех. Повече от век по-късно Илън Мъск успява да съживи екологичните автомобили. Този модел вече е предпочитан от мъжете, подчертава Катрин Марсал. Това е ясен знак, че разбирането ни за различията между половете и ролите в обществото се променя, коментира тя.

Дълго време кошниците за пазаруване или куфарите, към които през 1972 г. най-накрая са прикрепени колела, са били предназначени за „слабия пол“. Затова и дълго време те нямат колелца. Сериозните предприемачи просто отказват да инвестират в поредната „женска прищявка“, защото по-силната половина от човечеството все още може да пренася всичко на ръка.

„Мъжките“ и „женски“ работи

Жалко е, че много полезни изобретения като например проходилката на колелца, изобретена от шведската медицинска сестра Айна Вифалк, все още се приписват на мъже, коментира писателката.

В историята на изобретенията не липсват жени. Не много хора знаят, че през 19 век предшествениците на компютрите не са много разпространени, освен сред счетоводителите – професия, която се смята за традиционно женска и е по-нископлатена.

Метаморфозата на гигантските компютърни центрове, които след това се превръщат в компактните персонални компютри, не би могла да се случи без същите тези жени, които безупречно изпълняват монотонни изчислителни операции на компютрите и стават първите програмисти, подчертава Катрин Марсал. Едва в процеса на компютъризация (от 60-те години на ХХ век) образът на програмиста придобива тежест сред мъжете, които буквално „отнемат“ професията на жените.

Дали Нийл Армстронг щеше да успее да излезе в космоса и да стъпи на Луната без квалифицираната помощ на опитни шивачки? Това е въпросът, който авторката си задава. Малко вероятно, твърди тя. Именно тогава, по време на подготовката за полета, става ясно, че изработването на скафандър е една от ключовите задачи. Шиенето на дрехи за астронавтите в САЩ възлагат на компания, произвеждаща корсети и друго бельо, а инженерите по дизайна на космическите кораби на НАСА трябва да помагат на „обикновени“ шивачки, като се учат от тях, разказва Катрин Марсал.

Без участието на жените не би имало история на изобретенията

За съжаление, заплащането на много „чисто женски“ професии все още не отговаря на високата квалификация и ценните знания и умения. Твърде дълбоко е залегнало схващането, че секретарките, програмистките, шивачките, медицинските сестри и учителките не трябва да получават същите заплати като мъжете. В крайна сметка все още се смята, че някои професионални умения са просто присъщи на жените – те имат повече търпение, разбиране, любов към детайлите и т.н. – и следователно няма причина за финансово признаване на тези качества.

„Без участието на жените нямаше да има история на изобретенията“, убедена е авторката. Въпреки това за жените все още е много по-трудно да получат заем от банка, за да стартират ново предприятие например. „Годините на пандемията ясно показаха, че спешно се нуждаем от нови полезни идеи. А ако авторите им са жени, те се нуждаят от активна подкрепа. Често се говори за това, но досега нищо не се е случило“, оплаква се Катрин Марсал. Време е да преосмислим отношението си към остарелия световен ред и най-накрая да започнем да прилагаме равенството, настоява писателката.

Автор: Инга Ванер, Deutsche Welle 

Прегледана: 49015

Оставете отговор

Вашият електронен адрес няма да бъде публикуван.

Този уебсайт използва бисквитки за да подобри вашето пребиваване на него. Приемам Научете повече