Добраха се до Vera Su с плуване
Българските власти се добраха до кораба Vera Su с плуване. Акцията бе извършена около 17 часа в бурно море. Катер с 5-6 души се спусна към заседналия кораб, но вълните не позволиха да доближи. След няколкократни захождания малкият съд спря, а последната отсечка бе превзета от двама плувци. Те престояха около 40 минути на палубата на Vera Su, съобщи в. Сега.
Влязоха в капитанската кабина, обиколиха и други помещения. Обратно на катера се качиха отново с плуване. Свирепият вятър затрудняваше всяко действие.
По-рано днес излезе информация, че при добро време инспекция на борда ще направят следователи, застрахователи, представители на „Морска администрация“ и на двете чужди компании по спасяване, които са във Варна. Най-вероятно именно те бяха на катера. Но времето не позволи мащабна инспекция, успяха единствено плувците.
На разпространените кадри се вижда, че задната част на кораба обилно се облива от вълните – водата влиза и изтича от съда. Според специализирания сайт maritime.bg в машинното отделение е нахлула вода. По-голямата част от кораба стои над повърхността. Най-вероятно това се дължи както на спецификата на засядането, така и на факта, че брегът е плитък и задната част няма накъде повече да слезе – опряла е морското дъно.
Пак днес излезе и информация от МОСВ, че не е открито специфично замърсяване във водата. Карбамидът не е смесен с опасни вещества.
Заспиване на вахтения офицер е една от версиите за засядането на Vera Su, заяви днес пред журналисти Ивайло Ангелов от Национална следствена служба. На смяна е бил вторият помощник-капитан, а доказателствата засега навеждат на извода, че той е заспал за 15-20 минути, пропускайки завой на ляво. Именно двадесетина минути е времето, за което един съд стига до скалите на Камен бряг, напускайки т.нар. сепарационна зона в морето. Ангелов потвърди съмненията за манипулиране на уреди и на част от документацията, а и за унищожаване на записи от камери. Следствието се мъчи да установи и защо корабът е нямал връзка дълго време с брега.
Както е известно, капитанът на заседналия кораб и единият от помощниците му бяха задържани с постоянна мярка. Това стана веднага след евакуацията на екипажа в средата на миналата седмица. По-рано днес членовете на Българската асоциация на морските капитани (БАМК) защитиха в декларация арестуваните си колеги. БАМК поиска по-лека мярка за тях – домашен арест. „Призоваваме отговорните институции, свързани с разследването на инцидента, да проявят справедливост и да третират моряците от кораба като хора, допуснали грешка при изпълнение на служебните си задължения, а не като престъпници“, се казва в становището. И още: „Капитанът, изпълнявайки своите задължения, изпада в различни критични ситуации в много от случаите зависещи от външни фактори и действия на брегови структури. С многократното увеличаване на интензивността на работа, придружено с намаляване на екипажите, умората става все по-важен фактор в инцидентите и авариите на море. Вероятно и при инцидента с кораба това е основна предпоставка за случилото се. След засядането, което е стресова ситуация за всички членове на екипажа и най-вече за капитана на кораба, който в продължение на дни се бори за живучестта на кораба, той е задържан при слизане на брега и след повдигнато обвинение е оставен в следствения арест. При настоящото положение без документи, под охрана в хотела и далеч от кораба, той нито може да се укрие, нито може да попречи на разследването на инцидента. Капитанът не е извършил нищо умишлено или застрашаващо живота на хора, но въпреки това се третира като опасен престъпник. Това нанася морални щети и утежнява и без това тежкото му психическо състояние, а от друга страна влошава имиджа на морските професии“.
Прегледана: 176505