Лошото време, ваканцията, социолозите и пандемията
Заради редица фактори прогнозите са за по-ниска избирателна активност. Но може да решите да ги опровергаете
Социолозите отчитат в последните си изследвания като голяма неизвестна избирателната активност. Отбелязват, че тя би могла да се окаже по-ниска от достиганите проценти на предишни парламентарни избори. Прогнозите са, че ще е под 50 на сто, в абсолютни числа варира около 2,5 (2,6) млн. до 2,8 (2,9) млн., в най-песимистични крайни очаквания – спадът е дори до 2,1 млн. избиратели, но във всеки случай под 3 млн.
Активността на предишни избори за НС
През 2017 г. на парламентарните избори ЦИК отчита 54, 07 на сто гласували.
През 2014 избирателната активност е 48, 66 на сто, но при гласуване за НС в две поредни години и съответно известна натрупана умора в електората (наред с други мотиви).
Година по-рано, през 2013-а, до урните отиват малко над половината от имащите право на глас според избирателните списъци – 51,33 на сто.
През 2009 г. активността стига до впечатляващите 60, 2 на сто.
През 2005 г. е 55, 76 на сто.
Как ниската и високата активност влияят на крайните резултати
Най-общо казано при по-ниска активност печелят силите, които разчитат на по-големи твърди ядра от симпатизанти. При по-висока активност е по-добре за формации, които имат по-скромни твърди ядра, но разчитат повече на колебаещи се избиратели.
Факт е, че има изобилие от причини – реални, или по-малко реални, които влияят на мотивацията за гласуване. В допълнение към обичайните тази година има и един много сериозен фактор – COVID-19.
Факторът COVID
COVID-19 може да повлияе за намаляване на електоралната активност сред хората, които изпитват притеснения за здравето си, отбелязват анализаторите – особено сред по-възрастните, хроничното болните. В по-голяма или по-малка степен съществуват притеснения у избирателите да гласуват по време на пандемия. Според данни от социологически сондажи всеки втори споделя по-силни или по-слаби притеснения за гласуване по време на епидемия.
А и в момента страната не се намира в най-добрата си форма по отношение на разпространението на заразата, заетост на болнични легла, смъртност. Все пак има лека тенденция на спад на новите случаи, която е повече от крехка. Предпазливостта в условията на COVID е необходима, но тук важи рационалният довод, че с маска, дезинфектант, собствен химикал и дистанция ще прекарате в изборната секция няколко минути, доста по-малко отколкото, когато пазарувате в хранителен магазин. Освен ако не решите на място да прочетете списъка с имената на всички кандидати от всички партии в бюлетината ви – да, това ще отнеме доста повече време и не е много добра идея. По-добре е предварително да видите кой номер е вашият избор на политическа сила, ако ще гласувате с преференция – и тя кой номер е, не е зле и предварително да си проверите в коя секция ще гласувате, за да не губите време, когато се окажете на мястото на гласуване. Така че няма нужда от страх, а просто от минимална подготвеност от ваша страна.
Допълнителен момент е и все още въпрос без напълно известен отговор е колко карантинирани ще успеят да гласуват, как и доколко успешно ще бъдат сформирани и ще действат мобилните групи. Ще има ли затруднения заради пандемията при гласуването на българите зад граница?
Кампанията
Пандемията сложи своя отпечатък и върху кампанията – и пряко чрез условията за ограничаването на партийни сбирки, събрания, митинги и т. н. Освен това обсъждането на пандемията – различните ѝ аспекти, имунизация, качества и проблеми при прилаганите ваксини, нови варианти на вируса и т. н., и т. н., доминираше изцяло като тема в публичното пространство, медии, социални мрежи. Тя захлупи кампанията, която въпреки непрестанното присъствие на представители на различни политически сили в тв предавания, както и масираното, и натрапчиво рекламиране на някои от участниците, създаде усещане за монотонност, липса на динамика, скука. Всъщност ситуацията в началото на кампанията и в края – според данните на социологическите агенции, не изглежда структурно променена, не се регистрираха сериозни промени в нагласите.
Което обаче съвсем не означава, че изненади не могат да се случат по време на самото гласуване. Така че помислете, че и да сте пропуснали кампанията, да ви е отегчила, изнервила, възмутила или да сте намерили в нея само повод да се позабавлявате за сметката на някой кандидат, вотът ви дава прекрасна възможност да допринесете, да се окажете част от някой обрат.
„Всичко е ясно“
На избирателната активност влияят най-различни психологически мотиви – може да се задейства т. нар. комформистки вот по-силно, (той обикновено е около 10 на сто), може да се задейства механизмът – „няма да ходя да си давам гласа и той да се загуби“. „Всичко вече е ясно“ – това може да е демотивация да гласуват за не най-надъханите фенове на дадена формация, които решават, че тя ще се справи добре и без тях. Или демотивация, когато препочитаната от вас политическа сила изглежда с намалени шансове да спечели или да влезе в парламента. Ако сте привърженици, бъдете докрай, вдигнете се и гласувайте. (Иначе поведението ви ще следва маниера на българските запалянковци в някои спортове – ако родните спортисти имат успех, всички ги възхваляват, като паднат, феновете изчезват. А губещите също имат нужда подкрепа. Не може винаги следвате победителите, освен това.)
Да се гласува „за“ дадена сила, обещанията ѝ, програмата ѝ (ако има такава и ако похвално, даже сте я прочели) е добре. Понякога е много приятно и да се гласува против, протестният вот не е никак за подценяване. Понякога той даже може да се окаже важен фактор за крайните резултати.
В бюлетините все пак има и опция за не подкрепяне на никого – и това е начин да си изразите мнението, ако всички ви дразнят.
Социологическите прогнози изглеждат доста синхронни този път помежду си, така е. Което все още нищо не означава. Ако отидете да гласувате, може да помогнете да се объркат предварителните сметки и после с чиста съвест ще може да натяквате: „Ей, тия (социолозите) пак не познаха!“.
„Всички са маскари“
И партиите, и биографиите на лидерите им, и програмите им, и целите им, и миналото им, и липсата им на минало, и направеното, и ненаправеното, и намеренията, и липсата на намерения са пълни с кусури. Неоспорим факт. Даже и без много задълбочаване. Ако пък се взрете в листата дори и на политическата сила, която най вие е на сърце, винаги ще откриете някой екземпляр, който не е достатъчно приятен, умен, красив, честен, компетентен, висок, прическата му е неподходяща, облеклото му безвкусно, говорът му е кофти и т. н. В тоя случай или продължавате да живеете със самочувствието на перфекционист, който е по-добър от всички и си стоите на пиедестела на непогрешимостта си, или приемате, че може да действате например на принципа на по-малкото зло или да се опитате да видите по-общата картина, или на принципа кого не можете да търпите изобщо и т. н.
Ваканцията
Списъкът с причини, които ще повлияят на тазгодишната активност, се допълва и с конкретиката на започналата ученическа ваканция, комбинирана с разхлабването на мерките от 1 април. Това би могло да се окаже сериозен стимул за много родители да не изчакат неделята, за да гласуват, а още от петък следобед да тръгнат с децата на почивка.
„Няма нищо по-хубаво от лошото време“
За негласуването от много години се използва фразата „ходене за гъби“, по израза на един известен в миналото политик. На тези избори, както стана ясно, „гъбарството“ може да бъде стимулирано от ваканцията. Същевременно не маловажна причина може да е времето, разбира се. (Животът спира без прогнозата за времето.) Ако е добро, ще е стимул за разходки на места, различни от избирателните секции. Ако е лошо, а май ще си вали и в неделя – ето причина да не се излиза навън. Ако е спряло да вали- след дъжд, какви хубави гъби могат да се наберат…И т. н., и т. н.
Така че ако някой не иска да гласува, винаги ще си намери изобилие от аргументи против. Ако реши все пак да изрази волята си на избирател, върши работа и една причина.
И накрая вместо надписа, че купуването и продаването на гласове е престъпление е важно напомнянето на една много проста и добре известна причина да се гласува: така може да намалите влиянието на купения и корпоративния вот.
Източник: Клуб Z
Прегледана: 101691