Седемте най-нови чудеса на света – революционни находки

0

Град в пустинята с летящ транспорт, 55-километров мост с подводни тунели, ядрен реактор, горещ като Слънцето, са сред най-скъпите и авангардни мегапроекти на ХХІ век

Всяка епоха си има своите чудеса – невероятни архитектурно-инженерни постижения на човешкия гений. Седемте най-велики от древността са пирамидите в Гиза, Родоският колос, Висящите градини на Семирамида, Александрийският фар и т.н. XXI век също има своите мегапроекти, зашеметяващи както с мащаби, така и с цена.

Ето кои са седемте най-амбициозни и скъпоструващи съвременни чудеса – действащи или в процес на изграждане. 

Град Новото бъдеще, Саудитска Арабия  

Снимка: The Times

Дълбоко в пустинята, на брега на Червено море, град Неом бавно придобива форма. Неом означава „ново бъдеще“. Когато бъде завършен, ще е футуристичен мегаполис, 33 пъти по-голям от Ню Йорк, разположен върху площ от 10 000 кв. метра. Засега е готово първото летище. Проектът „Неом“ бе обявен през 2017 г., а принц Мохамед бин Салман обясни, че иска градът чудо да привлече най-великите умове и таланти на планетата, най-модерните бизнеси и технологии, да се превърне в модел за опазване на околната среда и да стане магнит за туристи. „Защо трябва да жертваме природата в името на развитието? Неом ще бъде „революция за човечеството“ с „нула коли, нула улици, нула емисии“, казва принцът, като посочва, че сега в най-развитите градове пътуването до работното място отнема часове всеки ден и ще става по-зле, а 90% от населението на Земята дишат мръсен въздух“. Това трябва да се промени и амбицията на Рияд е Неом да покаже как може да стане.

Какви са амбициите на грандиозния замисъл, чието изпълнение се оценява на най-малко 500 млрд. долара? Ето някои детайли (част от които са озадачаващи и дори плашещи): 

Изкуствен дъжд – Неом е в пустинята, където изобщо няма дъжд или вали съвсем рядко и оскъдно. Идеята е на сухото време да се противодейства с „посяване“ на дъждоносни облаци. 

Биг брадър – навсякъде ще има зорко видеонаблюдение – дронове, камери, лицево разпознаване. Целта е  единствено да се гарантира сигурността на обитателите на града чудо. Но как ли ще се чувстват неомците при толкова „очи“, които ще ги следят навсякъде?

И роботи на всяка крачка – в Неом ще има огромен развлекателен парк, пълен с всякакви видове динозаври, но не истински, а роботи. Киборги ще са и домашните помощници. Роботи шофьори ще возят с летящи таксита жителите и гостите на Новото бъдеще.  

Дом за свръхчовеци? Неом ще бъде дом на много лаборатории и всякакви авангардни научни изследвания, включително и проекти за модификация на човешките гени. Японският технологичен гигант „Софтбанк“ например има планове да подобри качеството на човешкия живот чрез генетични мутации, които да увеличат физическата и умствената сила на хората…. 

Магистрали във въздуха – „Не искам никакви пътища и улици. През 2030 г. ще имаме летящи коли, казва принц Фахд по време на обсъждане на проекта „Неом“. Класическото шофиране ще е само за забавление, не и за придвижване, се коментира по време на друга работна среща. 

И образователната система ще е ултрамодерна – учителите ще се явяват на класовете си като холограмни изображения.   

Нова луна – засега е известно само, че изкуственото светило ще изгрява всяка вечер и че ще е огромно. Детайлите са неясни, но се говори, че луната на Неом ще се формира от флотилия от дронове, които ще гасят светлината сутрин. 

Мегареакторът ІТЕR, Франция,

също е проект на бъдещето, но е по-напред с изпълнението.  ІТЕR е пилoтeн енергиен пpoeĸт, в ĸoйтo yчacтвaт ЕС, Русия, Япония, Китай, САЩ Индия и Южна Корея. Името е съкращение от International Thermonuclear Experimental Reactor – международен термоядрен експериментален реактор. Развива се на територията на изследователския център „Кадараш“. В термоядрения реактор ще се поддържа температура, която ще превишава с повече от 7.5 пъти градусите в ядрото на Слънцето – 150 млн. градуса. Именно при такива условия изгарят изотопите на водорода, без да оставят радиоактивни отпадъци. В същото време от единица термоядрено гориво ще се получава 10 млн. пъти повече енергия в сравнение с изгарянето на органично гориво и 100 пъти повече в сравнение с деленето на ядрата на урана в реакторите на АЕЦ. Строи се в Марсилия, Франция. Към момента вече струва 22 млрд. долара, а работите по него ще продължат поне още няколко години.

Споразумението за строежа на реактор, който да имитира протичащия в ядрото на Слънцето и звездите синтез, за да произвежда енергия, е подписано през 2006 г. Първоначалният му бюджет бе 5 млрд. евро, а срокът за пускане – 2016 г. 

Небесната станция МКС около Земята   

Снимка: „Дневник“

През последните две десетилетия учените разкриха изумителни факти за Вселената. В основата на голяма част от тези открития стои Международната космическа станция. МКС кръжи около Земята на разстояние около 400 км. Движи се в орбита със скорост 7.66 км в секунда. Комплексът тежи около 400 тона, размерите му са колкото футболно игрище, а на борда му се правят всевъзможни експерименти.

В създаването и развитието на МКС си партнират пет космически агенции и 15 държави: Белгия, Бразилия, Германия, Дания, Испания, Италия, Канада, Холандия, Норвегия, Русия, САЩ, Франция, Швейцария, Швеция и Япония. През 1998 г. е изстрелян първият модул и постепенно започва сглобяването на бъдещата станция. А на 2 ноември 2020 г. се навършиха 20 години, откакто небесната база се обитава от хора. Първите астронавти пристигат с кораб „Союз“. Екипажът в състав Уилям Шепърд, Юрий Гидзенко и Сергей Крикальов прекарва 136 дни на станцията, като настройва оборудването, посреща совалките, които доставят слънчевите панели и други компоненти. Оттогава МКС расте и в нея вече са вложени стотици милиapди дoлapи. Това е най-скъпото работещо творение на човечеството, а инвестициите продължават. Откритията също. Πлaнът нa NАЅА бe MKC дa ocтaнe в opбитa oĸoлo 15 г. Вече се смята, че cтaнциятa може да служи дo 2030 г., 

„Безкрайният“ мост, Китай

Най-дългият мост в света бе официално открит от китайския президент Си Дзинпин през 2018 г. 55-километровото съоръжение под формата на буквата У свързва Хонконг, Макао и пристанищния град Джухай. Строителството продължи 9 години и струваше около 20 млрд. щатски долара. На няколко пъти то бе забавяно заради различни инциденти и проблеми, включително и смъртни случаи на работници. В гиганта са вложени 400 000 тона желязо – 60 пъти повече, отколкото в Айфеловата кула.  

Около 30 километра от „безкрайния“ мост преминават през делтата на Перлената река. За да не пречи на преминаването на плавателните съдове, централният участък от 6.7 километра се превръща в подводен тунел. За целта насред реката са построени изкуствени острови, на които мостът да „изплува“ и да продължи отново над водата.   

Изграждането на моста е част от дългосрочната стратегия на Пекин за създаване на интегрирана икономическа зона в залива на Перлената река. Тя включва Хонконг, Макао и още 9 китайски града. В този регион живеят близо 70 милиона души. Преди пътуването от Джухай до Хонконг отнемаше около 4 часа, а благодарение на инженерното чудо времето се съкращава до около 30 минути.  

От миналата година 55-километровият мост е покрит от 5G мрежа. На моста бяха инсталирани 25 базови станции, които осигуряват средна скорост на интернет връзката 600 Mbps, като прогнозите са тя да достигне 1000 Mbps след подобренията.

Метрото на кралицата, Великобритания  

Снимка: www.crossrail.co.uk

City Crossrail – разширението на Лондонското метро, е мегапроект,  датиращ от 2007 г.  Kъм мoмeнтa цeнaтa му надхвърля  23 милиapдa дoлapa. Това е повече, отколкото британците похарчиха за олимпийските игри. Новата високоскоростна тpaнcпopтнa мpeжa – общо 118 км, трябва да обхване стoлицaтa и caтeлитнитe гpaдoвe. Предвидени са общо 10 напълно нови станции плюс 30 изцяло обновени. 

Строителството трябваше да приключи през 2018-а, но се забави и работата още продължава. Междувременно новата част на градската железница бе кръстена на кралица Елизабет и вече се нарича Elizabeth line Crossrail.

Когато линията бъде завършена, ще превозва по 200 млн. пътници годишно. Най-осезаемата полза е съкращаването на времето за пътуване –  paзcтoяниeтo oт „Бoнд cтpийт“ дo лeтищe „Xийтpoy“ щe ce взимa зa 26 минyти, a  пътуването от Cититo до Хийтроу – само 32 минyти вмecтo дoceгaшнитe 55 минyти.

Hoвaтa линия oбeщaвa дa бъдe пopeднaтa зaбeлeжитeлнocт нa Лoндoн и по друга причина – по трасето по време на строителството се откриват много apxeoлoгичecĸи oбeĸти и има създадена програма за проучването им. 

Една от спирките на метролинията „Елизабет“

Гигантският авиопорт,  Китай

Dахіng Іntеrnаtіоnаl Аіrроrt е нaй-cĸъпoтo летище в световната история – струва повече от 63 млрд. долара.  Построено е рекордно бързо – само за пет години, а е гигантско по мащаби – разположено е върху  700 000 кв. метра. 


Kaлифopния експрес, САЩ

Снимка: TheCivilEngineer.org

Новата виcoĸocĸopocтнa жп линия на Западния бряг също е сред мегапроектите на XXI век. Към момента проектът струва 70 млрд.  дoлapa. Tози ключов релсов път трябва да осигури експресна връзка между двата най известни мегаполиса на щата –  Лoc Aнджeлиc и Caн Фpaнциcĸo. Цялото жп трасе ще с дължина 1300 ĸм, ĸaтo ĸpaйнитe тoчĸи пo мapшpyтa щe бъдaт Caĸpaмeнтo и Caн Диeгo. Πлановете са влаковете да фучат по жп магистралата с 350 ĸм в чac. 

Източник: „СЕГА“

Прегледана: 52139

Оставете отговор

Вашият електронен адрес няма да бъде публикуван.

Този уебсайт използва бисквитки за да подобри вашето пребиваване на него. Приемам Научете повече